W Olsztynie działa pięć centrów handlowych na powierzchni 121 tys. m kw. – wynika z publikacji Colliers International, warszawskiej firmy zajmującej się m.in. doradztwem w zakresie wynajmu powierzchni komercyjnych.

Rozwój rynku centrów handlowych w Olsztynie zapoczątkowały w latach 90. sieci hipermarketów – Tesco i Auchan, które zbudowały tu własne obiekty. Równolegle powstawał market budowlany Practicer, później OBI.

Najnowszym i największym centrum w mieście jest ukończona w 2014 roku Galeria Warmińska o powierzchni 42 500 m kw.  w której działa 170 lokali m.in. supermarket Piotr i Paweł, sklep RTV Euro AGD, Multikino, marki z grupy Inditex i LPP, H&M, TK Maxx, Smyk, Carry i Martes Sport.

Innym ważnym punktem na handlowej mapie Olsztyna jest galeria handlowa Aura o powierzchni ponad 24 tys.  m kw. ze stoma sklepami. W ubiegłym roku obiekt przeszedł znaczące zmiany. Ukończono tu przebudowę strefy restauracyjnej „Strefa Smaku”, w której swoje lokale otworzyły sieci Olimp, Asia Hung, Na Zdrowie! Fresh, Cukiernia Sowa i Grycan.

W Aurze pojawiają się także nowi najemcy, np. English Home, Wittchen, Happy Mum, a dotychczasowi, tacy jak Reserved czy 4F, modernizują i powiększają salony. W tym roku w centrum pojawi się także nowy operator spożywczy – marka Carrefour.

Popyt na powierzchnie w centrach handlowych w Olsztynie utrzymuje się na dobrym poziomie, a średni współczynnik pustostanów w mieście na koniec 2016 roku wyniósł 2,6% (wobec 1,5% odnotowanych w grudniu 2015 r.). Najwięcej powierzchni na wynajem dostępnej jest w CH Aura.

Czynsze za powierzchnie w centrach handlowych w Olsztynie plasują się na średnim poziomie i znajdują się w lekkim trendzie spadkowym na skutek wzrostu konkurencji oraz dominacji tzw. rynku najemcy. Najwyższy czynsz za lokal 100-150 m kw. GLA (Gross Leasable Area – powierzchnia najmu brutto) na potrzeby mody wynosi miesięcznie ok. 25-27 EUR za m kw.